maandag 23 juli 2012

Tas van spijkerrok


Weer een kledingstuk van mijn nichtje. Het blijkt dat maat 146 of zo een ideale maat voor mij is om tasjes van te maken. Deze keer een spijkerrok. Veel gemakkelijker om te maken dan van een spijkerbroek.

Nadeel van een rok is dat je geen pijpen hebt om een schouderband van te kunnen maken. Toen mr Busy dan ook vroeg of ik mee wilde om een ritje op zijn motor te maken, twijfelde ik geen moment. Tuurlijk schat, als we dan even stoppen bij de kringloopwinkel.

Verbazingwekkend wat een goede spullen daar nog hangen. OK, je moet even zoeken, maar het viel mij echt mee. Ik de had mazzel dat er ook een skinny jeans tussen hing precies in de kleur van het rokje, en voor drie euro was ik de gelukkige eigenaresse. Eigenlijk jammer om een goede broek te verknippen, maar toch ging de schaar erin.

De voering is weer van een overhemd. Compleet met ritszakje.





Deze keer gebruikte ik de knoop- en knoopsgatenbies om de andere zak te maken. Een goede vondst voor luie naaisters; je hoeft geen knoopsgaten te maken en ook geen knopen met de hand op te naaien. 






Voortaan worden mijn bibliotheekboeken in stijl vervoerd.









9 opmerkingen:

  1. ontzettend leuk!
    zou het ook lukken met rokken mt 86? wordt het wel een heel klein tasje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! En een rokje zal idd makkelijker zijn om te maken.

    Lieve groet, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een spijkerrok is inderdaad veel gemakkelijker om te maken.

    Mijn tas is behoorlijk groot (van maat 146), geschikt als tas voor boeken. Maatje 86 is een stuk kleiner, maar soms heb je genoeg aan een klein tasje! ;-)

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Verkoop je ook spullen?

    Groetjes,
    Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Nancy,

    Dank je voor je belangstelling!
    Ik verkoop inderdaad wel wat spullejes in mijn webshop, maar er staan geen tassen bij. Dat komt omdat het veel werk is om een tas met voering en zakjes te maken. Een tas zou dan veel te duur, ofwel onverkoopbaar worden. ;-)

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe lang maak jij de hengsels? Ik twijfel steeds over de lengte..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, dat is bij mij bij elke tas anders. Sowieso hangt het af van de lengte van de persoon waar je de tas voor maakt. Bovendien wil ik het hengsel van mijn spijker'handtas' korter (75 cm) dan die van mijn bibliotheektas (105 cm).
      Mijn advies: maak de tas en speld de reep stof aan de tas, zodat je kunt zien hoe de tas hangt.

      Groet,
      Mrs Busy

      Verwijderen
  7. Geweldig! Ik wil een tasje voor mijn dochter maken van haar oude spijkerrok (maat 110). Ik vraag me af hoe je de stof van het overhemd zo netjes onder de band van "Car Jeans" hebt gekregen. Heb je die band eerst met een torn mesje losgehaald of heb je een ander foefje?
    Ik ben zeer benieuwd.

    Groeten,
    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jolanda,

      Ouderwets handwerk is het antwoord op jouw vraag. 

      Ik heb de binnentas gemaakt. De bovenrand omgevouwen en met de hand tegen de band van de buitentas genaaid.

      Veel succes er mee!

      Groet,
      Mrs Busy

      Verwijderen