vrijdag 1 juli 2011

Review De Parvenu

De Parvenu

 

De Parvenu

Hugo Stadman, begin dertig, is private banker in Amsterdam. Hij wil hogerop en met het aanstaande lidmaatschap van het prestigieuze Rozengenootschap lijkt dat hem te lukken. Hij heeft echter veel te verbergen: zijn afkomst, maar ook zijn bepaald niet chique handel en wandel.
‘De Parvenu’ is een roman over het verlangen iemand te zijn die je niet bent, over menselijk falen, verliefdheid en verslaving. Schrijnend en spannend, geschreven met veel vaart en humor.

Aldus de beschrijving op de achterkant van het boek.



'De Parvenu' heb ik in handen gekregen via Buzzer, zoals je al eerder op mijn blog hebt kunnen lezen. Leuk om een boek zomaar in je brievenbus te ontvangen! De drie codes voor de gratis e-books zijn overigens allemaal vergeven.

Wat vond ik er van?
Het boek leest lekker weg en heeft geen moment verveeld. Het verhaal gaat over een egoïstische kerel die alles doet om de schijn op te houden, maar die steeds verder weg zakt. Hij is onsympathiek, maar soms ook een beetje zielig.
Het taalgebruik is lekker vlot. Een aardig boek om mee te nemen op vakantie, geen zware kost, niet te veel diepgang. Van het einde had ik meer verwacht, viel wat tegen. Bij een volgend boek van deze schrijver hol ik niet meteen naar de boekenwinkel, maar als een vriendin het me te leen aanbiedt, sla ik dat niet af. Mijn puntenwaardering voor De Parvenu: tussen een 6 en een 7, dus niet slecht, maar ook geen topper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten