zaterdag 31 december 2011

Babymutsje met knopen



Hierbij het tweede mutsje uit de serie. Kijk voor de maten van babyhoofdjes naar de tutorial van het mutsje met de rafels. Dit mutsje is slechts een fractie groter, circa 39 cm hoofdomvang.

Nodig:
Fleece
Bijpassend naaigaren.

Download hier het patroon. Knip zelf een rechthoek van 11,5 bij 20,5 cm, dat is de omslag van de muts. Een van de korte kanten is de stofvouw. Leg de patronen op de stof. Let op de stofvouw. De muts heb je twee keer nodig.

Leg de twee patroondelen van de muts met de goede kanten op elkaar. Speld vast. 


Naai vast. Laat de onderkant open. Naai de korte kanten van de omslag op elkaar. Naai voetjebreed.


Keer de omslag en vouw de lange kant dubbel met de foute kanten op elkaar. Als je wat wilt appliqueren of borduren op de omslag kun je dat nu doen. De omslag komt met de gevouwen kant naar boven, houd daar rekening mee met decoreren.


Leg de naden op elkaar en steek een speld middenachter.


Steek de omslag in de muts. Houd de naad van de omslag op de speld middenachter. Speld vast. Zorg dat de naden allemaal open liggen.


Trek de muts om en druk de lange kanten goed uit.

Naai door de muts en de naad heen op circa een halve cm van het vorige stiksel. Je kunt hier het beste een grotere steek voor gebruiken. Zorg dat je de naad aan de achterkant helemaal pakt. Als je klaar bent en je ziet dat dat niet is gelukt, naai je er nog een keer door tussen de twee stiksels. Je ziet er toch niks van en het is comfortabeler voor de baby.



Vouw de omslag om. Voor de stevigheid naai ik precies in de naad een keer door omslag en muts heen. Precies waar de speld zit. Begin halverwege en naai tot onder door.


Knip de naad aan de bovenkant eventueel wat korter zodat het mutsje beter valt. Je mutsje is nu klaar. Voor de finishing touch leg je nog twee knopen in de lange uiteinden. Het valt overigens nog niet mee om die een beetje gelijk te krijgen!
 


13 opmerkingen:

  1. Wat is ie leuk!
    Ik ga proberen om hem te verkleinen naar 32cm voor de Babyborn van mijn dochtertje. Dankjewel! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb je weer prachtig uitgelegd! Bedankt ;-)
    Geniet van oudejaar en alvast een gelukkig2012 gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De link voor het patroon werkt niet bij mij :-( Zo jammer... Wat doe ik fout?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Naomi,

      Dat is inderdaad jammer. Het is een pdf-file, dus je hebt er de acrobat reader voor nodig. Als het nog niet lukt wil ik het je ook wel mailen.

      Groet,
      Mirianne

      Verwijderen
  4. hoi leukk maar bij mij doet de link van het patroontje ook niet wil je het naar me maile? alvast bedankt voor je moeite gr wilimie mailadres:gpeelen@kabelfoon.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. :) helemaal happy met je patroon en uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Al een paar keer gemaakt in twee dagen tijd... Heb m nu geloof ik voor een prematuur/pop, voor pasgeborene en een kindje van twee maanden ofzo :). Maar ik vroeg me af of je de band ook andersom zou kunnen aanzetten, waardoor de 'minder mooie' naad aan de binnenkant van de omslag komt te zitten ipv de binnenkant van het mutsje... Snap je wat ik bedoel? Mijn ruimtelijk inzicht is bedroevend dus ik blijf maar piekeren hoe ik dat zou moeten doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien de muts omkeren vóór het aanzetten van de band? De band heeft toch geen voor- en achterkant... Anyway bedankt voor het patroon, hij is leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oja, volgens mij heb ik 'm... Je kunt ook de band rondom de muts spelden ipv zoals volgens de foto hierboven aan de binnenkant van de muts. Ik ga het uitproberen... Sorry voor de vervuiling van je reacties!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geeft niks hoor Maaske. Fijn dat je er uit gekomen bent!

      Groet,
      Mrs Busy

      Verwijderen
  9. Klopt het dat het patroon verwijderd is? Als ik op de link klik krijg ik een pagina die dat zegt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Probeer deze eens.
      https://www.dropbox.com/s/rwwze49thl7dr6j/Mutsje%20met%20knopen.pdf?dl=0

      Verwijderen
  10. Ik zou graag dit patroon willen hebben maar kan hem niet openen.
    kan ik hem op een andere manier verkrijgen???3
    groetjes Herma de Vos

    BeantwoordenVerwijderen