zaterdag 21 juli 2012

Een 'nieuwe' tas





Gisteren had ik nog een hoop wilde plannen; vandaag weet ik beter. Het idee was om de hele berg spijkerbroeken en overhemden om te turnen naar leuke tassen met allerlei zakjes. Dat gaat nog steeds gebeuren, maar het gaat langer duren dan gepland. Tjonge, je kunt beter een tas maken van een lapje stof, dat gaat sneller!

Een fotoreportage:

Oude spijkerbroek van nichtje.

Afknippen bij het kruis.


Naad vlak voor kruis lostornen, strakker trekken en naaien.



Om aan de achterkant de zakken intact te laten, had ik aan de voorkant wat extra stof nodig.

Onderkant dichtnaaien, op stof leggen voor de voering.

Hoekjes onderkant op elkaar en naaien.

Hoekjes afknippen en zigzaggen.

Buitenkant tas klaar.

Twee stukken stof met vlieseline op elkaar stikken en keren.

In plaats van een stukje open laten, kun je het ook met een grote
steek stikken, openpersen en lostornen. Dan kun je het later veel
mooier met de hand dichtnaaien.

Zak op voering zetten.

Stuk stof op  voering leggen. Rechthoek stikken en inknippen.

Stof naar achterkant brengen.

Rits inzetten. Kan netter, maar hé het was mijn eerste keer.

Stof aan achterkant dichtstikken.

Voering in buitentas spelden en met de hand dichtnaaien.

Schouderband aanzetten. Voor zover klaar.

Met overgebleven stukjes stof een rits ingenaaid.

Dan is de achterkant van de rits ook netjes.

Ook die met de hand ingezet.


Voorkant tas.

Achterkant tas

Het kost wat tijd, maar dan heb je een leuke tas, helemaal uniek. Het mooie is dat je je tas zo groot of zo klein kunt maken als je zelf wilt: je neemt gewoon een grote of een kleine maat.

Een tweede tas is in de maak,

21 opmerkingen:

  1. Amai, wel super gedaan! Knap! Als mijn tienerdochter dit ziet, weet ik weer wat te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf, helemaal retro, had ik ook ooit in mijn jeugd,hi,hi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een superleuke tas! Maar wat een werkje zeg! Geweldig dat je de rits ook recycleerde! Helemaal een uniek stuk. schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sorry Charlotte, de rits is nieuw. Maar met een rits van een jurk of zo zou het ook kunnen.

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk! Hier liggen ook nog een paar spijkerbroeken te wachten op iets dergelijks...alleen moet mijn naaimachine dan eerst van stal gehaald worden (maar eerst moet er een hobbykamer flink opgeruimd worden).

    Lieve groet, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  6. kei leuk. heb ze pas ook gemaakt vo 2stoere jongens om hun dvd spelertjes in te stoppen.
    verder super uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie tas is dit geworden! Heb er zelf al verschillende gemaakt! En ze zijn allemaal Uniek, dat is het leukste!!
    Groet, Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Woow Hennie, jouw tassen zijn hartstikke mooi! Bedankt voor de inspiratie.

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het zo grappig dat je deze hier zo overal op blogs weer helemaal terug ziet komen,ik had er zelf vroeger ook eentje gemaakt van een oude spijkerbroek van mezelf en dat was toen helemaal hip,iedereen liep ermee,maar dan praat ik wel over 30 jaar geleden,dat ik als 25 jarige met mijn spijkerbroektas liep te paraderen,ha,ha...

    groetjes
    Angeline
    www.mijnplekkie.tk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke creatieve oplossing! Ik kom normaal gesproken niet verder dan het afknippen van mijn oude spijkerbroeken...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Mrs busy, ik heb de link van dit bericht en een fotootje op mijn blog geplaatst. Hopelijk mocht dit. Het was om duidelijk te maken waar ik het idee vond om ook zo'n tas te maken. Als je het toch niet leuk vind: laat me maar weten.

    Groetjes
    SaP
    http://sapvertelsels.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, ik vind het juist leuk!

      Groet,
      Mrs Busy

      Verwijderen
    2. Fijn. Ik ben al ver geraakt hoor. Nog enkel wat opsmuk van buiten en de schouder riem. Heb je eigenlijk een tip hoe je de afmetingen van de voering goed krijgt? Daar heb ik mee geworsteld.
      Ik maak hem wel zonder klein binnenzakje en of ik er vanboven een rits in plaats weet ik nog niet.
      Groetjes
      SaP

      Verwijderen
    3. Ik naai eerst de buitenkant van de tas en leg die op de voeringstof. Niet te ruim uitknippen. Past altijd.

      Groet,
      Mrs Busy

      Verwijderen
  12. Hey Mrs Busy,
    hij is af. Enkel nog een soort sluiting voor bedenken. Ik vrees dat ik jouw versie van een rits inzetten nog niet aankan :o). Ik bedenk wel wat.
    Kijk maar ns naar het resultaat op: http://sapvertelsels.blogspot.be/
    Groetjes
    SaP

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk idee. Ik ben ook met zo'n tas bezig. Bedankt voor de duidelijke uitleg voor de voering en de rits.
    groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi hoi, wat een goeie uitleg! Ben al druk bezig, maar ik had een vraagje: waarom 2 stukken met vlieseline ertussen? Waar is dat stuk voor? Groetjes Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mascha,

      Voor de grote zak aan de binnenkant van de tas. Je kunt natuurlijk ook een zak maken van een lapje stof, maar als je twee lappen gebruikt met vlieseline, krijg je een steviger zakje en bovendien heel netjes afgewerkt.

      Groet,
      Mrs Busy

      Verwijderen
  15. Hallo Mrs Busy, wat een fijne uitleg voor een super mooie tas! Ik heb enkel nog een vraagje over het innaaien van de voering: je doet dat met de hand, zie je daar dan iets van aan de buitenkant? Ik weet niet zo goed hoe ik dat best aanpak. Groetjes,
    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Saskia.

      Nee, als je met de hand de voering innaait zie je dat niet aan de buitenkant. Daarom naai ik het juist met de hand.

      Het ligt er een beetje aan hoe hoog je je voering wilt innaaien. Je kunt een paar draadjes van de binnenkant van de stof nemen en zo de voering vastnaaien. Het is gemakkelijker en steviger als je gebruik maakt van de tailleband van het oude kledingstuk. Je vouwt de bovenkant van de voering om en legt de bovenkant van de voering tegen de tailleband (binnenkant) aan. Vervolgens zet je met een onzichtbare steek de voering vast.

      Is het zo een beetje duidelijker? Mail me anders even.

      Groet,
      Mrs Busy

      Verwijderen