zaterdag 19 oktober 2013

Nog een jeansquilt zonder handwerk


Weer een jeansquilt. Voorlopig de laatste hoor. Dit keer van kleinere blokken van 22 centimeter. Nogmaals met rode bies, maar nu met twee blokken erin verwerkt met een zak erop. 
 
 
 
Tot nu toe heb ik altijd de bies aan de achterkant van de quilt met de hand vastgenaaid. Spijkerstof is echter niet zo fijn om met de hand te bewerken en bovendien moet zo'n quilt tegen een stootje kunnen. Deze keer heb ik er daarom voor gekozen om alles machinaal te doen. En dat lukte me verbazingwekkend goed. Ik ben erg tevreden over het resultaat.
 
Eerst stik je de bies aan de quilt. Aan de ACHTERKANT van de quilt.



Tegenwoordig stik ik mijn hoekjes zoals op de foto in plaats van afhechten.

 

 

 

 
 
Als de bies er aan zit heb je twee mogelijkheden. Ik heb ze beide geprobeerd en heb niet echt een voorkeur voor één van de twee.
 
Mogelijkheid 1:
Je perst de bies netjes naar de voorkant toe. Let extra op de hoekjes en zorg dat ze stevig geperst zijn. de vouw van de bies leg je tot over het stiksel. Je kunt nu gaan naaien zonder te spelden.
 
Mogelijkheid 2:
Je perst niet, maar speldt de bies naar de voorkant toe. Ook hier leg je de vouw van de bies tot over het stiksel.
 
Stik kort op de kant door. Als het goed is valt het stiksel aan de onderkant van de quilt niet op de bies maar op de quilt zelf. Kies voor het garen in de spoel een kleur die wegvalt in de achterkant van de quilt. Het stiksel valt dan nauwelijks op.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten