vrijdag 2 december 2011

Tutorial muntenbeursje

Een tijdje terug heb ik laten zien hoe je een hoesje voor papieren zakdoekjes naait, maar nog waren de restanten stof van tas 2 en tas 3 niet op, dus ook nog maar een muntenbeursje gemaakt.




Van wat restjes stof kun je snel een klein beursje maken voor wat kleingeld. Je kunt het eventueel ook als sleutelhanger gebruiken.

Nodig:
vier lapjes stof van 7 1/2 bij 10 1/2 cm
reepje stof van 3 1/2 bij 5 cm
rits groter dan 10 cm
bijpassend naaigaren





Werkwijze:
Vouw 2 lapjes in de lengte doormidden en pers.



Neem de rits. Leg 1 lapje met de stofvouw tegen de rits aan. Naai lapje aan de rits, gebruik hiervoor een ritsvoetje. Naai daarna het andere lapje vast.



Vouw het reepje stof doormidden met de goede kanten op elkaar. Naai het, en draai. Pers.
Leg de lapjes met de rits met de onderkant op de goede kant van een lapje.




Naai rondom met enkele mm naad. Begin aan 1 zijde van de rits, naai aan de onderkant voorzichtig over de rits heen en stop aan de bovenkant vóór de rits. De rits blijft aan de bovenkant dus vrij.




Rits open tot de helft.



Leg het laatste lapje met de goede kant erbovenop. Het lipje leg je dubbelgevouwen aan de bovenkant van de rits met de stofvouw naar binnen. (Helaas vergeten foto van te nemen.)




Naai rondom met een naad van circa 5 mm. Laat enkele cm open aan de lange kant. Naai eventueel een keer extra over de rits voor de stevigheid. Knip de hoekjes af en de uitstekende ritsdelen. Gebruik voor het afknippen van de rits een oude schaar. Anders kun je je stofschaar laten slijpen!




Draai het werk en druk voorzichtig de hoekjes uit.




Naai de opening met de hand onzichtbaar dicht.

Klaar is je muntenbeursje!

Let op!
Het lipje hoort eigenlijk aan de andere kant; aan de bovenkant van de rits. Ik had geen zin om het uit te halen.

7 opmerkingen:

  1. Erg leuk. vooral die voor de zakdoekjes. GA ook deze blog volgen. Kan altijd leuke ideeën gebruiken.

    Kom je mij ook volgen

    gr danielle
    dapperedaantje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Daantje,

    Dank je wel en welkom!

    Je hebt een leuke give-away op je blog!

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Mrs Busy, zeer leuke blog heb jij ... ik ga jou volgen vermits ik zelf net een blog gestart ben en nog moet leren hoe het best moet ... zeker die tutorials vind ik superleuk. Groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel Caroline! Leuk dat je me gaat volgen. Succes met je eigen blog en als je vragen hebt, hoor ik het wel.
    Je kunt me mailen op mrsbusy10@gmail.com


    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai,
    Na de Caz knuffel heb ik nu ook ehetbeursje gemaakt en het ging héél vlot met je handleiding! Bedankt daarvoor.
    Alleen vind ik het altijd jammer dat ik onzichtbare steek moet gebruiken, want die is bij mij niet altijd even onzichtbaar :)
    Zou het ook anders kunnen, zodat je niks moet vastnaaien met de hand, en dat je bijvoorbeeld iets keert door het gat van de ritsopening? Ik heb er al op gezocht, maar voorlopig kan ik niks bedenken. Heb jij soms een idee?
    Groetjes,
    Jana

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Madame du Loup,

    Nee, helaas. Ik heb geen alternatief idee. Als ik iets bedenk, zal ik het je laten weten. Ken je niemand die het voor je kan doen of voordoen hoe je het het beste kan naaien? Deze tutorial is heel duidelijk: http://quilttaffy.blogspot.nl/2008/07/invisible-closing-seam-tutorial.html Heb je daar iets aan?

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt! Ik heb al tal van tutorials bekeken, maar met de hand naaien is blijkbaar niet zo m'n ding :-) zal nog eens goed opletten als iemand het nog eens voor toont.

    BeantwoordenVerwijderen