donderdag 20 oktober 2011

Opgeruimd staat netjes 2




Waarom, waarom bedenk ik me altijd dingen op het laatste moment en waarom kan ik dat dan niet snel even gewoon in elkaar zetten?

Enige tijd geleden had ik mr Busy beloofd om een zakje te maken voor de adapter en snoeren van de laptop, zodat die niet altijd los liggen te slingeren. Net voor de vakantie bedacht ik me dat ik dat nog niet had gedaan. Ik zei tegen mr Busy dat ik snel een eenvoudig hoesje zou maken; tien minuten en dan zou ik wel klaar zijn! Uhu, niet dus. Ik ging boven in mijn kast rommelen en kwam wat stof tegen. Wel wat dun! Missschien een ander stofje maar gebruiken als voering. Maar dan zie je de tekening van de stof ook op de andere stof. Gelukkig kwam ik ook nog een restje witte flanel tegen dat ik kon gebruiken als tussenstof. Maar nu zou de afwerking wel erg lelijk worden met die drie lagen stof. Nog een duik in de kast leverde een restantje biaisband op dat ik over had gehouden van het kraampakket voor Lieke én een stukje klittenband in dezelfde kleur. Kijk maar hoe ik het uiteindelijk in elkaar heb gezet. (Kost wel iets meer dan 10 minuten!)


Onderstaande maten zijn de maten van mijn etui, maar je kunt je etui zo groot of klein maken als je zelf wilt. Kijk maar eens wat je in je kast hebt liggen! Het project is minder geschikt voor net beginnende naaisters in verband met het vastzetten van de biaisband in de hoeken.


Nodig:
2 stukken stof van 26 bij 49 cm
1 stuk tussenvoering van 26 bij 49 cm (dunne fiber, flanel, effen katoen)
17 cm klittenband
circa 1.40 m biaisband (of liever nog iets langer, knippen kan altijd nog)
naaigaren


Leg de stoffen op elkaar, tussenvoering in het midden. De goede kanten van het stof naar buiten.



Naai de klittenband (harde kant met de haakjes) vast op circa 3,5 cm van de rand van het stof. Zorg dat het midden van de klittenband in het midden van de stof ligt. Naai de biaisband aan de bovenkant vast. (Eerst de biasband enkel vastnaaien aan de binnenkant, omslaan en dubbel naaien aan de goede kant.) Het helpt mij om de biaisband nog eens dubbel te strijken. Ik kan het dan veel netter naaien.



Vouw de lap aan de onderkant 19,5 cm naar binnen. Kien uit waar de andere kant van de klittenband (zachte kant), moet komen, circa 3 cm van de kant. Sla de buitenstof even naar beneden en naai de klittenband vast op alleen de tussenvoering en voeringstof.



Snijd of knip indien nodig de kanten van de stoffen gelijk.


Begin met het naaien van de biaisband in het midden van de lange zijde en laat de eerste 15 cm los hangen. Naai tot op enkele steken van de hoek en hecht af.

Vouw de biaisband naar boven en weer terug.


Voel met je vinger en start met naaien op het punt waar je bij je vorige stiksel gestopt bent. Doe dit zo bij alle 4 de hoeken.

Naai helemaal rond en stop 10 cm voor je eerste stiksel. Je hebt nu aan beide kanten een loshangend stuk biaisband.


Nu komt het moeilijkste stuk; het aan elkaar naaien van de biaisband. Meet uit hoe lang je biaisband moet worden en leg de uiteinden met de goede kanten haaks op elkaar. Kijk goed naar de foto, dan moet het lukken. Naai zoals de spelden aangeven van de ene hoek naar de andere hoek. Kijk voor je gaat knippen eerst of alles past.



Goed genaaid en het biaisband is juist lang genoeg? Knip dan de uiteinden van de band weg en strijk de naad.


Zet nu de biaisband helemaal vast.



Klaar is je etui!


6 opmerkingen:

  1. Wat maak ej neit aleen nuttige maar ook leuk uitziende dingen.Bravo;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk idee en heel mooi gemaakt ... helaas heeft dat hier geen zin ... dan ligt het zakje naast de draden *zucht* :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ga ik zeker ook eens proberen! Bedankt voor de tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor je heldere uitleg! Ik heb het ooit geleerd maar was weer helemaal vergeten hoe het moest.......heb nu keurige kussentjes kunnen maken...

    BeantwoordenVerwijderen