zondag 2 oktober 2011

Opgeruimd staat netjes!




Als je een haakproject onder handen hebt, is het prettig als je alles bij elkaar kunt bewaren en je het zo kunt pakken als je aan de slag wilt. Het liefst in een mandje dat er ook nog leuk uit ziet. Ik had nog IKEA stof over van de Buttercup en besloot zelf een mandje te maken. Tussendoor heb ik foto's gemaakt, zodat je kunt zien hoe ik het heb gedaan. Het stof dat ik heb gebruikt is redelijk stug. Als je gewone katoen gebruikt is het raadzaam om een versteviging te gebruiken. Strijk dan op de voering  vlieseline.

Maak de mand zo groot of zo klein als je wilt. Neem een rond voorwerp en teken de omtrek af. Knip de ronde uit met naad. Meet de omtrek (van het voorwerp) na met je centimeter, tel er 1,5 cm bij op. Dat wordt de breedte van het stof van de mand. Bedenk vervolgens hoe hoog je de mand wilt hebben en of je een omslag wilt. Tel daar 2 cm bij op voor de naad.
Ik gebruikte een bord met een diameter van 19 cm en mijn strook stof was 61,5 bij 20 cm. Knip de ronde en de strook 1x van het buitenstof en nogmaals van het voeringstof.


Naai de korte zijden van elke strook aan elkaar (naad van 0,7 cm) en strijk de naden plat.


Naai de strook aan de circel (naad 0,7 cm) en herhaal voor het voeringstof. Je hebt nu twee 'mandjes'. Strijk de naden uit. Als je ronde niet mooi valt, kun je driehoekjes uit de ronde knippen zodat het stof de kans krijgt om beter te plooien.



Strijk een zoom van circa 1,3 cm in de bovenkant van de mandjes.


Speld de zomen van de mandjes op elkaar en naai kort op de kant. Gebruik hiervoor een iets grotere steek.


Je mandje is nu klaar. Strijk de omslag netjes plat in de breedte die je mooi vindt en zet het eventueel met een paar steekjes vast.



Je kunt nu je mandje nog gaan decoreren. Dat is het leukste deel! Ik heb er gehaakte bloemetjes op genaaid, maar stoffen bloemen zijn ook prachtig. Je kunt ook decoreren met kralen, of lint, of kant, of.......

Het lijkt me hartstikke leuk om te zien hoe jij je mandje hebt gemaakt en gedecoreerd. Foto's kun je sturen naar mrsbusy10@gmail.com en natuurlijk zet ik jouw foto dan op mijn blog.




10 opmerkingen:

  1. Mooi mandje!! Handig zo'n duidelijke tutorial, bedankt.
    De stoffen van Ikea zijn ook erg fijn voor dit soort projectjes, lekker stevig.

    Fijne zondag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een zeker een mooi mandje! Die staat op mijn to do list. Bedankt voor de foto tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb maandjes voor dit en dat...maar helaas niet zelfgemaakt.Heel mooi als je dat kunt:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Héél mooi!! Dit staat ook op mijn to-do-lijstje, maar ik heb een schrik van die bodem te stikken. Gaat dat gemakkelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je voor jullie reakties! Zo leuk altijd om te lezen wat anderen van mijn knutsels vinden.

    Nastasja, rond stikken is een beetje moeilijker dan recht stikken, maar laat de machine gewoon langzaam lopen en dan gaat het wel. Als het even mis gaat, kun je altijd een stukje uithalen en er weer overheen naaien.

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vorige week nog mijn zus heel erg blij gemaakt met 2 mandjes die zij gaat gebruiken als broodmandjes. Bedankt voor de duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik ga proberen om er plantenmandjes van te maken, als cadeautje ?!?!
    iemand tips ?
    warme groetjes,
    Leen

    BeantwoordenVerwijderen