zaterdag 22 oktober 2011

Voorbereiden is het halve werk




Pompoenen zijn lang houdbaar, maar niet onbeperkt. Nu het buiten weer koud wordt en we zelfs de eerste nachtvorst al hebben gehad, wordt het tijd om de pompoenen te verwerken. Niet mijn meest favoriete tijdverdrijf, maar wel noodzakelijk als ik in de winter pompoensoep wil eten en mijn favoriete surinaamse pompoencake wil bakken.

Natuurlijk kun je pompoenen in blokjes snijden en in een beetje water koken en vervolgens pureren. Maar dat is veel minder lekker dan roosteren in de oven.

Borstel de pompoen onder de stromende kraan af met een (nieuw) nagelborsteltje. Snijd de pompoen doormidden.




Verwijder de steelaanzet en de pit aan de onderkant van de pompoen. Verwijder de draderige binnenkant en de pitten. Snijd de lelijke plekken uit de pompoen. Schillen is niet nodig.



Zet de pompoenhelften op een schoongemaakt bakblik en bedek met aluminiumfolie. Zet anderhalf uur in een oven van 160 graden celcius. Controleer of de pompoen gaar is door er met een vork in te prikken. Als de vork er gemakkelijk ingaat is de pompoen goed. Zet de pompoen anders nog een kwartiertje terug.


Breek de pompoenhelften boven een pan in stukken. Voorzichtig want in de pompoen staat een laagje vocht. Zet er de staafmixer op en maak pompoenpuree.



Laat de puree wat afkoelen en verdeel in diepvrieszakjes of bakjes.



Zo, ik kan weer vijf keer pompoensoep eten!!! Of surinaamse pompoencake.


5 opmerkingen:

  1. doe jij dat met schil en al??? krijg je dat dan mooi 'fijn'? want zo schil lijkt me enorm taai?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hoor, gewoon met schil! De schil wordt zacht en kun je met de staafmixer fijn maken. Scheelt veel schilwerk!

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey, das toevallig, hier was ik net naar op zoek!
    Ik kom ook bijna niet door die pompoen heen met een gewoon mes, betekent dat dan dat ie nog niet rijp genoeg is?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi het groene kamertje,

    Nee hoor. Een pompoen is altijd zo hard en moeilijk om door te komen. Niet opgeven en gewoon doorsnijden, liefst met een heel scherp mes.

    Leuke give-away heb je!

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je :)
    En bedankt voor je reactie, volgende keer zal ik een scherper mes nemen.

    BeantwoordenVerwijderen