woensdag 21 maart 2012

Lasagne cupcakes met gerookte zalm

Voor een italiaans getint etentje wilde ik een apart voorgerecht. Geïnspireerd door dit bericht, besloot ik mijn eigen versie te maken. Het aantal porties hangt af van de grootte van de vormpjes die je gebruikt, maar ik kon er 6 ruime porties uithalen. Het is een beetje een gepruts en geklieder, maar dan heb je wel iets bijzonders.




Excuses voor de foto. Het ziet er niet echt appetijtelijk uit, maar het was heerlijk.

Ingrediënten:
half pakje groene lasagnebladen (ik gebruikte die van Honig)
pakje bevroren bladspinazie (ik gebruikte Iglo)
200 gram gerookte zalm
kuipje kruidenkaas
zakje geraspte (jong belegen) kaas
een vleestomaat, in stukjes gesneden
bakpapier, in vierkantjes geknipt
6  soufflébakjes of iets dergelijks van die grootte en dat ovenbestendig is

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Kook de vellen lasagne 2 minuten en haal ze uit het water om uit te lekken en af te koelen.
Ontdooi de spinazie en verwarm. Voeg de kruidenkaas en de helft van de geraspte kaas toe.
Duw een stukje bakpapier in een soufflébakje.
Bekleed de vorm met 2 lasagnevellen. Gebruik een extra reepje lasagnevel als de omtrek niet geheel bekleed is.
Schep een klein beetje spinaziemengsel in het bakje. Leg daar een 1/4de vel lasagne op. Weer spinazie en leg er dan de gerookte zalm op. Vervolgens wat in stukjes gesneden tomaat. Dek af met een stuk lasagnevel.
Kijk even hoe vaak je dit kunt herhalen. Zorg dat je maar 1 keer een laag tomaat hebt en dat je laatste laag spinazie is. Knip de randjes lasagneblad af die uitsteken. Strooi er wat geraspte kaas overheen.
Vul zo alle bakjes.
Zet een half uur in de oven.
Til de lasagne aan het bakpapier uit de vorm en zet op een bord. Schuif de lasagne voorzichtig van het papier af.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten