vrijdag 23 maart 2012

Muisjes voor de kat

Na de kattenspeeltjes die je kunt maken zonder te naaien, wilde ik nog eens iets anders proberen. Ik kwam uit op deze muisjes. Heel eenvoudig. En zonder oren, omdat ik veel te bang ben dat die loskomen en dat Beau en Belle ze dan opeten.

Nee, ze krijgen echt wel brokjes, maar om de één of andere reden zijn ze dol op draadjes en stukjes stof. Ik heb nooit gezegd dat we geen maffe katten hebben!




Nodig:
restje fleece
stukje biaisband of koord
vulling
stukje zwart (haak)garen
bijpassend naaigaren

Download het patroon hier en print op ware grootte.

Let het patroontje op stof en knip uit.



Naai het biaisband dubbel en leg een knoop in het uiteinde, of leg een knoop in het uiteinde van het koord. Leg op het de goede kant van de fleece, in het midden.



Vouw het patroon doormidden en speld het vast op het dubbelgevouwen fleece. Zodanig dat het staartje in het midden ligt.



Stik rondom het muisje. Laat een stukje bij het kopje vrij om te keren. Naai enkele keren extra over het staartje, zodat het echt goed vast zit.



Knip op enkele millimeters af en geef enkele knipjes. Knip het scherpe stuk bij het snuitje af. Laat het stukje van de staart langer voor de stevigheid.



Keer.



Borduur de oogjes met het zwarte (haak)garen door middel van een franse knoopsteek. http://www.youtube.com/watch?v=ul8XT72oA68. Het is een engelstalig filmpje, maar heel duidelijk. Ik vind het handig om het begin en eindstuk van het garen aan elkaar te knopen en de losse stukjes niet af te knippen, maar in de muis te stoppen.. Dan zit het echt stevig vast.
Knoopje te moeilijk? Borduur dan een kruisje, is ook leuk.



Prop er wat vulling in.



Zorg dat de kat niet in de zak met vulling kruipt, want dat wordt een puinzooi.



(Maar het slaapt wel lekker.)



En voilá, klaar is je muis.



Hij wordt meteen in gebruik genomen!





7 opmerkingen:

  1. mooi gedaan ,ik maak er zeker ook een paar met 4 poezen in huis,dat word leuk,ik ga er een belletje insteken........dank u wel.

    grtjes linda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn leuk!! En een leuke poes ook.
    Misschien moet ik ze ook gaan maken, hier slepen ze altijd een echte muis in huis om mee te spelen. Dan heb ik dit toch liever.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé dat is leuk ! Echt iets voor onze Poeh Poes ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Da's ook slim, een balletje.
    Hanneke, bedankt namens Beau!

    Groet,
    Mrs Busy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Enig idee! Je maakt erg leuke spullen (met lintjes en labels).

    Reden voor ons om je blog in de schijnwerpers te zetten op onze blog: http://www.creatief-met-labels-en-lint.nl/blog-in-de-schijnwerpers/mrs-busys-blog-in-de-schijnwerpers

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt mooi, en gemakkelijk! Ga ik zeker proberen! Bij mij slepen mijn katten ook altijd en echte muis mee, dus dit heb ik veeeel liever, haha :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel leuk idee, ik ga het ook maken.
    Ik heb veel restjes stof, dus dat loopt wel los.
    Hier spelen ze ook graag met levend wild... (muizen, vogels en ieuwwww zelfs vleermuizen). En dan met een stalen gezicht kijken van... Wat? Ik doe toch niks.

    Katten...gotta love them!

    BeantwoordenVerwijderen